interview JPA

Thursday, April 14, 2011
as salam

hai kawan-kawan.. huh first time post entry kat blog nih..ermmm kasi cheers dulu hehe..
macam yang korang sedia maklum tujuan kemunculan aku kat blog ni adalah cam biasa laa
nak share pengalaman interview JPA..

aku nih tidak la hebat mana c0z setahu aku la ada lima orang kawan-kawan kita yang pegi interview hari ni termasuk aku..tapi takpe aku nak cerita jugak..pasni harap-harap yang lain pun post jugak la hendaknya..yelaa esok kawan kita lagi dua orang nak turun berjihad huhu..

actually aku betul-betul dah hilang mo0d tapi mengenangkan sayang aku cik yana nak pegi esok..mesti dia tertanya-tanya kan..?? nak jugak tahu kan kot-kot ada soalan yang lebih kurang..dah ada preparation so mngkin agak senang..well apa-apa pun semoga perkongsian ini membantu korang ye..encik aidil and cik liyana..
0opppss tak lupa jugak kawan-kawan aku yang lain yang apply MARA sebab ala interview nih semua lebih kurang je..

oke straight to the point...
interview aku jam 8.50 pagi..ermmm takde la plak sesat sebab pepatah ada menyebut " malu bertanya sesat jalan" haha..0opppss terlebey suda..
sampai kat sana dalam pukul 8.00 pagi ar..saje-saje nak pegi awal c0z mengikut kata ayuni gi la awal..boleh kenal-kenal and kurang sikit rasa nervous tu..jadi cik ayuni saya mengikut arahan hehehe..

tapi sampai-sampai je kat sana..mak aiii rasa cam dok kat negara china pulak..macam kat korea pun ade (style rambut jela)hehhee...putiihh je semua. majoriti chinese maa T.T
aku usha-usha melayu bape kerat je yang ade..tu pun lelaki kira sebelah tangan pun macam tak cukup je (rasa-rasa laa..) india lagi ar. jarang-jarang (ala2 pak belalang cakap)

aku gi ar tengok list nama group aku..panel no. bape..then u know what..??
group aku semua lelaki and semua chinese..cuak giler..!! (seb baek ensem)
semua sekali 5 orang tapi sorang tu tak datang..penat kitorang tunggu dia..last-last masuk gitu jela..naseb ko la jang..

sori ar name dak laki uh aq langsung tak take note..waktu borak-borak time menunggu uh aku bajet dengar name diorang..hehe actually nama apek sangat ar..susah k0wt minda aku nih nak hafal hehe..
kitorang sume kos lain-lain..
  • engineering kt perancis
  • law
  • sastera(aku un xpaham..ade erk sastera??)
  • sains(aku)

 masuk je bilik tu..ade tiga orang panel..chinese,india and melayu (sophie.. aku satu malaysia jugak :P)
semua lelaki..dalam bilik tu aku sorang je pompuan..alololo
kalau sophie kate dia wanita melayu terakhir..aku pulak nak cakap bagaikan puteri..!! ngeh3~
syok jugak jadik satu-satunya p0mpuan nih hehhe..sebab ape.??
ermm rahsia hehehe..

oke korang..dah sekarang kite siyess ye..! takde lagi bercanda-manja..
aku sure korang dah penat dengar tatacara dari ketuk pintu sampai duduk kan??
errmm aku pun tak nak ulang-ulang..sape2 tak taw gi kat p0st sophie punye..ade kat ctu..
terus je taw..
  • nyatakan bidang yang anda pilih dan kenapa??
yang nih bukan volunteer sape nak jawab dulu..dia tanya sorang-sorang. then trus ade soalan discussion..satu BM and satu BI.dia biar kita discuss sambil pasang-pasang telinga hehe..
pastu dia tanya pendapat sorang2 plak..

  • kerajaan menggalakkan keusahawanan dalam kalangan rakyat malaysia berbanding makan gaji..berikan pendapat anda.
  • malaysia was held a campaign about no smoking..do you think this campaign was success or not..? give the reason why..

ermmm lebih kurang cam gitu laa..aku tak pro BI so gagap-gagap la den time uh huhu..
pastu last soalan..

  • perkenalkan diri kamu termasuk achievement in co curricular activity..and give the reason why u are eligible to get this scholarship..
yang ni dia kasi nak guna mana-mana bahasa..BM atau BI je laa..kang apek tu speaking mandarin pulak hihi..

tu jela..then last sekali tanya soalan..ade lar sikit-sikit aku tanya..pastu baru mamat chinese yg amik engineering uh tanya..elehh bajet jer. padahal panel tu pun terlupa nak tanya " ada soalan ke tak"
diorang dah angkat punggung dah time uh :P


tu soalan besar dia lar..tapi sebenarnya biler korang jawab uh ade je dia nak menyelit..
soalan-soalan sampingan..so beware hehehe..

aku sebenarnya dah tersilap apply..jadi ruang untuk aku berjaya amatlah tipis sekali T.T
sebab aku mintak tukar kos pastu..diorang un tak buley wat papew sebab segalanya kat tangan JPA and diorang hanya bertugas untuk interbiu je..so aku hanya mampu pasrah dan berdoa sajelah..ade rezeki..ade laa..sebab payah ckit bab tukar kos nih..huhu
aku mohon jasa baik kengkawan tolong doakan aku yee..! (begging u)plezzzz..

k la..sampai disini saje sesi bertukar pengalaman kite..
xde la berguna sangat pun..tapi yang bahagian yg penting-penting sophie da post kat entry before nih...so skrol mouse korang gi bawah balek yee..!

tapi yang den tak pueh hati nyee..dak engineering uh deret cilok idea orang jew time discuss ..pastu cepat-cepat volunteer nak cakap dulu..nyampah..!
pastu ade jugak insan yang copy habis-habisan ayat orang..leh kate setiap point la..
yg cian nyee lak kat mamat sastera..dia sangat pendiam and susah nak diskus..
biler tanye dia senyum jew..aku ade la jugak bisik2 kasi idea kat dia cket time opinion2 uh..
bukan nak tunjuk terer tapi..alalala tak buley ar aku tengok org buat muke kesian ni..panel usha plik jew kat dia..sadis..!
   
akhir kalam..aceeehh sy doakan kengkawan yang lain dapat jalani interbiu MARA dengan jayanya..  



p/s : sape komen entri aku maknanye dia doakan aku..time kasih(^^,)



5 comments:

  1. terharu aku bile kau ikut kate aku nk tnye soalan tu.bagus2.haha
    kau nk tuka course ape ke course ape?

    *insyaallah aku drpd klgn yg mndoakan kau :)

  1. jamil 93 said...:

    aku lak nk jadi org kedua doakan ko..
    semoga berjaya

  1. Unknown said...:

    ko cheqill ak sntiasa doakn ko..

  1. Unknown said...:

    thanx korang..:)

    aku nak tukar dari kos sains ke kos medic..tapi kalau jadi dy tukar mgkin aku kat list yg plg bawah kowt..sebab ttibe je ssat en..

  1. ufAz said...:

    ak sntiasa mndoakn kjayaan kya bersama!!!hhehe