ANDA MESTI BACA KALAU ANDA SEORG PELAJAR!!

Saturday, May 28, 2011
Assalamualaikum....

PERINGATAN:
(Pastikan anda berada dlm keadaan yg tenang sebelum membaca post ini,tarik nafas panjang2 dan hayati mesej sebenar yg ingin disampaikan oleh penulis....)

aku ada terbaca post sophie yg sgt menginginkan peringatan dr sahabat2nya..
kebetulan plak aku pn sgt menginginginkan utk berkongsi satu ilmu ni...

psl apa??
psl kita sume,yg telah berlalu,yg sdg berlaku, dan yg akan beradu..

aku pn x tau nak cite mcm mne...
sbb aku ada terbaca psl bende ni...

amende aku merepek ni..............
cecite,cecite...

cite dia sebenarnya psl kita yg sdg menempuhi alam pembelajaran,
perasan x sebenarnya SEBAB APA KITA BELAJAR???

"nak mencapai keredhaan Allah lah!"
ckp pandai lah,tp MCM MNE PEMBELAJARAN KITA DITAFSIRKAN UTK MENDAPAT MARDHATILLAH HAH???
Ha!! Jawab lah!! Pandai sgt menjawab!!!

Utk peperiksaan?
Utk kerja?
Utk gelaran?
Utk pangkat?
Nak pg oversea?
Nak masuk U lah?

Ha!! Yg mane satu??

Sedar x sedar,sebenarnya nilah sebenarnya tujuan kita belajar kan?
Igt x masa form 5 dulu,
sbb apa kita punyalah pulun belajar siang pg ptg mlm??

Sbb NAK 'CEMERLANG,GEMILANG DAN TERBILANG' DLM SPM KAN???
Betul x?
dah abis spm,cuba tanya:
"igt lg x pelajaran masa skola menengah dulu?"

"Gile kau,mne aku igt dah,kan spm dah abis!!"

Abis tu,sia-sia lah kita belajar 5 tahun dulu... (silap2,mungkin 17 tahun kot)

Lps 2,skrg ni dah nak masuk U,APA SEBENARNYA TUJUAN KITA SAMBUNG BELAJAR?

"aku nak skor pointer tinggi2 so nanti senanglah nak dpt keje..."
"aku nak blaja betul2, nanti dpt lah pangkat 'dekan'..."

betul x apa yg aku ckp ni?? (bile masa plak aku ckp?? maksud aku,betul x apa yg aku tulis ni?)

Sedar x sedar,nilah sebenarnya jenis pemikiran yg telah didoktrinkan oleh cerdik pandai barat dlm pemikiran umat islam skrg...

blajar sbb nak cemerlang peperiksaan,
blajar sbb nak senang dpt kerja,
blajar sbb nak dihormati org,

sehinggakan kadang2 niat kita NAK MENDAPAT KEREDHAAN ALLAH lari dr hala tuju sebenarnya..

Syeikh Abu Al-Aa'la Al-Maududi semasa dijemput utk memberikan ucapan dlm satu majlis konvokesyen di India berkata:

"Wahai mahasiswa,hari ini merupakan hari yg bersejarah bg kamu semua kerana akan dikurniakan segulung ijazah sebagai tanda tamatnya pembelajaran kamu di sini.Tp berdirinya aku di sini bukan utk mengucapkan TAHNIAH kpd kamu semua,tetapi aku ingin mengucapkan TAKZIAH sbb kamu semua telah diberikan segulung ijazah itu. Institusi ini bahkan seluruh institusi pendidikan di seluruh dunia ibarat RUMAH PENYEMBELIHAN yang mencetak segulung ijazah bg mengeluarkan pelajar2 yg sedia utk disembelih apabila tamat saja pendidikan mereka di sini."
(kata-kata dia lebih kurang mcm nilah yg aku phm)

Faham x apa sebenarnya yg ingin beliau sampaikan sebenarnya??

Berapa ramai golongan 'cerdik pandai' keluaran universiti2 skrg yg menjawat jwtn2 yg tinggi2 tp ramai juga golongan 'cerdik pandai' ini yg melakukan jenayah2 seperti rasuah,riba',gejala sosial,sumbang mahram dan lain2 (paham2 lah ye)

Kata belajar tinggi2,tp keluar je bkn jd manusia bahkan lebih teruk lgi...(nauzubillah)
APA SEBENARNYA YG DIBELAJAR?
ATAUPUN UTK APA SEBENARNYA DIPELAJARI?

Tauhid yg dipelajari hari ini hanyalah tauhid hafalan,bukan tauhid yg betul2 dihayati maknanya...
Islam yg diajar hari ini tidak lebih drpd 'SILIBUS' yg diajar utk dihafal supaya lulus tanpa kesedaran...
Ilmu yg diperoleh skrg banyaknya disimpan utk kepentingan diri sendiri sahaja,

Inilah bezanya generasi kita yg belajar hari ini utk SILUBUS,PEPERIKSAAN,PEKERJAAN,PANGKAT DLL.....
berbanding generasi terdahulu yg belajar utk dipraktikkan dlm kehidupan seharian..

contoh2 terdahulu terlalu banyak utk diungkapkan berbanding contoh2 skrg yg berapa kerat je bilangannya..

Jd,PERBAHARUI LAH TUJUAN KITA BELAJAR...
UNTUK APA??

Anda tahu jawapannya......

(sekadar peringatan drpd seorg sahabat yg mempunyai kesedaran)

10 comments:

  1. Anonymous said...:

    pergh...series azmeer...terase gile aku...dulu niat dah btol...tp skang dah celaru...skang byk fikir benefit dunia je...thanks a lot bro...

    -kawan yg menyanyangi mu..

  1. Sophie said...:

    "menginginginkan" . hahahaha

    azmeer emo~ :P
    terima kasih kerana ketengahkan balik isu ni.bila biasiswa/course dipilih atas sebab "demand tinggi", "senang dapat kerja", "gaji tinggi" sudah mula mengelabui mata.chewah :P

  1. Anonymous said...:

    sdey plak..hahha..hina btol diri nip :') thnx kwn2 y mengingatkan blek sume nip..aish...

  1. ahmad said...:

    ble pk2 smule nie lah realiti pmikiran mahasiswa skunk..ble d tnye mlut mnjwab c0z mardhatillah tp pelaksanaan nyer sebalik nyer...tenz 4 reminder

  1. Anonymous said...:

    sistemlah yg mendotrinkan kite, kite xleh lari dr sistem tu melainkan kite wat sistem baru. camne? hidup negara Islam!!

  1. sixtenz said...:

    Betol tu!! Memang skrg ni sistem pendidikan kt malaysia ni yg mendoktrinkan mindset kita...
    Nak x nak kena tukarlah gak sistem tu..Tp org yg bijak & berkesedaran x akan terjejas dgn sistem ni..Mereka bleh menetapkan pemikiran & halatuju mereka sendiri..insyaAllah

  1. Anonymous said...:

    betul,,tepat n bnar kepada semua students m'sia dulu sekarang..tapi masa depan kita boleh ubahkan...kepada rakan2 bakal pemimpin m'sia,,,ubh lah ia berteraskan agama...jgn djdikn agam sebagai syrt untuk lulus pada zahir tnp pngisisn rohani..

  1. Pada pandanngan saya, jangan disalahkan sistem.. Akann tetapi pelaksanaannya.. Memang lah sistem akan ada kelemahan, tetapi bagaimana pula dengan peeranan kita yg ada 'akal & minda'? Jikalau diadakan sistem untuk memberi pendidikan agama sehari semalam, tetapi hati kita sendiri yg menolak untuk mengahyatinya.. apa gunanya?? apa pointnya?? Jadi kita sebagai pelajar dann mahasiswa yg harus mengambil insiatif sendiri untuk menghayati ilmu yg dipelajarinya.

    Dan jikalau kita mellihat guru pada hari ini, apa tujuan mereka mengajar? Untuk MENTARBIYAH anak muridnya? atau untuk beri pendidikan kepada anak muridnya supaya BOLEH DAPAT KERJA BAGUS-BAGUS?

    Maka gurulah yg lebih memainkan peranannya dan pelajarlah yg mesti menggunakan OTAK DAN AKAL sebaik mungkin agar mindset kita betul....

    Dan sekiranya ada gerakan untuk menjadikan sistem pendidikan menjadi lebih baek, maka kita harus sokong..

    Terima kasih untuk peringatan ini..

  1. Anonymous said...:

    Erm.. sangat setuju dengan penulis artikel.. Even rmai yg kta niat belajar utk mndapat redha Allah, tpi itu hanya pada teori mereka semata2 tanpa dapat dilihat pada praktisnya.. Berkenaan tentang faktor individu dan sistem, sememangnya dua2 faktor memainkan peranan besar dalam menjayakan tujuan(belajar kerana Allah).. sebab xdapat dinafikn, sistem adalah suatu yg mngatur hidup kita, bukan?? sama macam sekolah yg punya peraturan, peraturan di sekolah akan mngawal dan menguruskn aturan bgi para pelajar.. Andai kata sistemnya(sistem pendidikan) pn rosak, maka pasti benda yg diurus(pelajar) pn rosak... Hakikatnya sistem pendidikan yg ada di Malaysia mahupun di mana2 negara kini, adalah sistem yg bkn berdasarkn aturan yg telah ditetapkn oleh Islam maka ini menyebabkan hasilnya juga x seperti ygdijanjikn Allah.. Buknkah hasilnya pasti baik sekiranya kita mengikut aturan Allah semata2... setelah sistemnya mengikut arus yg benar, brulah kita bangkitkan isu individu~~ Andai sistemnya udah baik, ttapi gagal mnghsilkn individu yg baik, maka masalah terletak pada individu terbabit.. w/a.. sekadar perkongsian...:)

  1. sixtenz said...:

    Perghh!!

    Terima kasih kpd sume yg memberikan respon kpd artikel ini.Pendapat anda semua dah lama saya(penulis) dambakan..Sbb masing2 mempunyai fikrah yg tersendiri.

    Komen2 lain len lebih2 lg kritikan dr pihak len amat dialu-alukan utk saya memperbaiki diri yg masih byk lg kekurangan ini..

    InsyaAllah,saya akan berusaha utk follow up lg berkenaan hal ini..Wallahua'lam