mengingat, diingat, teringat

Tuesday, May 17, 2011
.::PERINGATAN::.
seusai mengaminkan doa, duduk termenung aku ke arah karpet Masjis Al-Amin PGA sambil setiap bait kata-kata penceramah diserap masuk ke minda.
dah lama sangat rasanya aku tak solat kat masjid.
dah lama sangat rasanya aku tak dengar tazkirah.

bukan niat bongkak. tapi boleh dikatakan semua yang penceramah tu punya isi aku tau. kat sepintar selalu je dengar. aku siap boleh sambung lagi tu "al-waktu kas-saif............." (sambung2) pstu "nikmatani maghbunun kathiru min an-nas............" (sambung lagi). tapi, tahu-tahu aku pun, dah berapa lama dah benda ni tak pernah terlintas pun kat fikiran aku. dia cuma terceruk kat bucu mana ntah otak aku ni.

otak kita ni macam internet gak. lama-lama kita biarkan dia kat tempat yang sama, lama-lama hang gak. so sekali sekala, refresh tu perlu. baik internet explorer ke, firefox ke, google chrome ke, same je. tazkirah tu lah yang aku maksudkan dengan butang "refresh" kita.

5 bulan hidup full-time berjasa di rumah, 5 bulan jugak lah aku tak rasa diperingatkan. ada pun sikit-sikit je. nak dapat macam kat sepintar dulu, harapan jelah. macam orang dahaga, dapat minum seteguk tu lega sikit tapi dahaganya masih ada. kalau dapat minum sampai puas, kan baru rasa nikmatnya. akulah antara orang yang dahaga tu. dahagakan peringatan.

kalau dulu waktu kat sepintar, time tazkirah lah yang best sembang, time tazkirah lah asyik tersengguk-sengguk. dah keluar baru tahu yang kat tempat lain takkan kita dapat dah apa yang diberi kepada kita kat sepintar dulu. tunggulah tempat baru, terutama yang kat tempat yang sangat asing, waktu tu semuanya bergantung kepada diri kita sendiri. kalau kita mencari, insyaallah akan jumpa. kalau tak, layanlah apa yang ada depan mata.

tapi hakikat seorang muslim, kita perlu sentiasa diperingatkan supaya dalam kita jalan dah bengkok-bengkok tu, dapat juga lah diluruskan.

sambil tu, aku nak ajak kawan-kawan yang lain, lepasni kalau ada ilmu, walau secebis atau se-simple mana pun, kongsi-kongsi lah kat sini. baru terbaca ke, terdengar ke, tak kira lah waktu tu dah umur berapa tahun, dah ada kat mana, dah dapat title apa. buat peringatan kawan-kawan semua dan secara tak langsung menaktifkan blog ni :P.

belajar tinggi-tinggi, tapi rohaniah tak kuat, macam mana nak galas tanggungjawab sebagai khalifah di dunia ni kan?

let's ponder and be better :)

*selamat maju jaya untuk yang kena daftar esok, yang nak fly bulan depan dan lain-lain yang bakal mengorak langkah demi mencerahkan masa depan

0 comments: