bila batas pun tak diketahui

Monday, July 18, 2011
sekadar nak bercerita.
kawan aku kat sini 1 Malaysia.
melayu, india, cina semua ada.
baik laki, perempuan, memang aku kawan tak berkira.
latar belakang berbeza, aku hanya berpegang apa yang diajar sebelumnya.

semua stok nak post sajak, aku pun nak gak :P

batch aku hanya 10 orang.
aku ade senior yang juga 10 orang.
nak tak nak memang aku kena baik dengan diorang.
:D

macam aku cakap, laki perempuan, aku kawan je. so nak dijadikan cerita......

aku dah kira rapat gak lah dengan lelaki cina sorang nih. punya tahap rapat, die sampai sekali tu sapa aku dengan tepuk bahu aku. ape reaksi aku? jeng3.....

agak2 semua dah cool down, aku sit down dgn die, aku ckp lah "do u know that i cannot touch guys?as in, muslims cannot touch the opposite gender?"

setelah bercerita dengan panjang lebar dan sempoi-sempoi je, aku permudahkan yang die pun serba tak tahu sebenarnye. melihatkan senior aku pun ade gak sorang due yang xberapa nak kisah pasal batas-batas ni, diorang ingat benda ni takde hal pun. makanya, bile aku dah bagitahu benda ni kat die, baru lah die faham dan tahulah die ape batas die dengan aku. walaupun mungkin dia tak berapa nak paham sangat, at least dia dengan aku, dia tahu lah dia boleh pergi sampai mane je. tapi aku still kawan dengan die. as if nothing happened. hubungan takde berubah sangat sebab aku tak kasi benda "tepuk bahu" tu berlanjutan dan jadi makin parah sampai susah nak terus terang.

ape yang aku cuba sampaikan, bile sampai tahap sekarang ni, ape yang kita nak jadi sume bergantung pada kita sendiri. kita yang pilih hala tuju kita. takde sape nak halang, takde sape nak pandang slack. cume waktu ni baru kita tahu ape sebenarnya yang kita takut. kena marah dengan mak, atau takut kena pandang slack dengan orang-orang dakwah ni ataupun sebab takut Allah murka. fikir-fikirkan lah.

macam kes aku tadi, boleh je aku tak gitau die pasal benda ni, buatnya die ingat takde hal, next time ade event menari, die nak pegang tangan aku pulak. nauzubillah.....

so as they say, prevention is better than cure. daripada dilayan nafsu tu dan biar je sampai satu hari penyakit tu sangat tenat sampai tak boleh nak ubat, baiklah tahan sekarang. untuk manfaat sendiri gak. best memang tak best. benda bawak dosa memang bes doh aku cakap. tak betul? uih. sape kate tak best menari weyh. sape kate tak best rapat-rapat laki perempuan. nak tahan tu.... perit memanglah perit apatah lagi bila sekeliling tak membantu langsung. but when the time is over, you really missed nothing actually. malah kita akan teramat bersyukur bila waktu itu berakhir, dugaan itu kita dah harungi dengan jayanya.

aku bukan nak cerita konon aku baik ke ape tapi aku post ni untuk mengingatkan diri aku gak supaya insyaallah dugaan lain yang datang dapat aku hadapi dengan jayanya.
doakan kita semua kuat sehingga ke penghujungnya :)

p/s : teruskan mengepost dakwah ye...aku kat sini sangat dahagakan peringatan

3 comments:

  1. waffiyy said...:

    betul tu sofina.
    sama2 la kita saling mengingati..:)

  1. shahira said...:

    sofi..insyaAllah kite sme2 istiqamah...terutama yang nk fly hatta yg dlm malaysia pon....jaga diri...ok?

  1. Anonymous said...:

    betu tu sofi...kat sini alahai....yg lakinya kejer tepuk bahu jer...patah bahu aku....kalo x tegor dr awal...lama2 akan parah...mula2 tepuk bahu pastu..hmm ( cik mira syaza )